lördag 8 september 2012

Lördagsmys


Idag blir det en ost och skinkpaj ala Björn Ferry och lchf-kladdkaka med lchf-glass!

Pajen
Jag steker 200gr bacon och bladspenat (om den är fryst)
Smörjer en pajform och blandar ihop en äggsmet
2dl grädde
6ägg
1dl ost (ska vara västerbotten, men jag brukar ta vanlig ost)

Lägger ut bacon och spenat i formen och häller över äggsmeten.
grädda i ugnen på 200gr i ca 30min

Kladdkakan
Ingredienser:
  • 4 ägg
  • 1  dl Stevia strö
  • 150 gram smör
  • 200 mörk choklad (minst 70%)
  • 1 tsk bakpulver 
  • 2 dl mandelmjöl 
  • 1 krm vaniljpulver
Gör så här:
  1. Vispa ägg och Stevia pösigt.
  2. Smält smöret och lägg i chokladen så den också får smälta.
  3. Blanda alla ingredienser i ägg/socker smeten.
  4. Häll i en klädd form med löstagbarkant.
  5. Grädda 8 min på ca 190° varmluftsugn.
  6. Låt svalna. 

Glassen köpte jag på maxi. Alvestaglass, vaniljdröm :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar